Zon!! - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van Joke Tjeerds - WaarBenJij.nu Zon!! - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van Joke Tjeerds - WaarBenJij.nu

Zon!!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

13 Februari 2015 | Portugal, Moncarapacho

Vrijdag de 13e bracht hier volop zon, dus het was een lekker dagje!

Jullie denken misschien dat wij het hier steeds lekker warm hebben, maar dat is zeker niet het geval hoor. Vandaag was het bv de eerste keer dat we niet gelijk bij het opstaan de houtkachel plus verwarming aan moesten maken. Maar als de zon doorbreekt is het gelijk wel lekker, de lange broek en zelfs mijn laarzen zijn echt wel nodig.

We hebben de afgelopen dagen weer veel ondernomen.
Op zondag gingen we naar een mega rommelmarkt in een kustplaatsje hier dichtbij, we keken onze ogen uit, er werd werkelijk van alles aangeboden. Daarna lekker op een terrasje gegeten, simpel eten maar fijn als ik dan 's avonds niet hoef te koken.
We hebben besloten om voortaan voor onze boodschappen maar naar de Aldi of Lidl te gaan, de kleine supermarkten zijn toch wel erg beperkt om iets behoorlijks op tafel te krijgen.

Een dag later gingen met een gammel bootje naar een van de eilanden, 40 minuten varen. Het vissersdorpje wordt permanent bewoond (ja door vissers dus..) en er is naast wat zandpaden een boardwalk naar het strand. De vissers die boodschappen hadden gedaan gingen naar hun huisjes -in leuke kleuren geschilderd- en wij liepen door de duinen en langs het strand naar de andere kant (vuurtoren). Hier staan veel vakantiehuisjes, nu allemaal onbewoond, gelukkig was er een tentje waar we wat konden eten, pfft we waren best moe, in totaal waren we 5 uur op het eiland.
Daarna weer over woelig water terug naar Fuzete.

Dinsdag was het petweer, koud en een beetje nat. In de middag zijn we naar Faro gereden, het oude centrum was best de moeite waard om een beetje rond te slenteren, daarna weer gauw naar de kachel!

Woensdag was het nog steeds bewokt en hebben we een hele mooie tocht door de bergen gemaakt, pas in het donker kwamen we weer thuis, veel slingerweggetjes namen veel tijd in beslag.
Op een gegeven moment zagen we een groep mimosabomen, vol in bloei, prachtig in dat verder groene landschap. Daarna zagen we kilometerslang deze mooi gele bloemen, we “moesten” echt wel wat takken plukken, voor ons en onze gastvrouw.
Daarna veranderde het landschap, het leek haast of het kalkachtig werd maar dichterbij gekomen zagen we dat er overal plakaten witte bloemen bloeiden, hele lange stroken als een soort weggetjes, het hield niet op. We namen wel wat foto's maar dat gaf de hoeveelheid niet aan.
Langs de weg stonden wat waarschuwingsborden voor lynxen, die zagen we helaas-nouja- niet.
Wel moesten we af en toe goed afremmen voor overstekende patrijzen en loslopende honden,niets geraakt gelukkig!

Gisteren (donderdag) zijn we met een boemeltrein naar het stadje bij de Spaanse grens gegaan Vila Real de San Antonio. We waren daar al eens eerder- ik tijdens mijn zeilvakantie- en het stadje staat bekend om de verkoop van handdoeken, raar maar waar.

Vandaag was het rustdag, heerlijk in de zon zitten/liggen lezen, niet verkeerd.
Morgen gaan we weer veel fruit inslaan op de markt.

Groets van ons!

• 14 Februari 2015 - 09:50

Wilma Stap:

Heerlijk die zon! Hier was het gisteren ook een beetje voorjaar. Geniet ervan.

• 15 Februari 2015 - 12:23

Dirk:

Klinkt goed hoor! Gisteren met Hidde maar liefst 2 x 13 km gefietst naar feestje. Ook genoten van de natuur.